Haber

Uluslararası ‘Okyanus Okuryazarlığı’ projesi hayata geçiyor

Öğrenci ve öğretmenlerin okyanus okuryazarlığını artırmayı amaçlayan SHORE projesi, Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) ana koordinatörlüğünde ve birden fazla ülke ortaklığında yürütülüyor. Baltık Denizi, Karadeniz, Akdeniz, Tuna Nehri ve Ren Nehri gibi 5 farklı bölgedeki ilk ve orta dereceli okulları hedef alan proje, suyun önemi ve sürdürülebilirliği konusunda farkındalık yaratmayı amaçlıyor. Projenin en önemli çıktısının mavi müfredat olduğunu söyleyen YTÜ Rektörü Prof. Müfredat. Bunu da proje sonunda oluşturup sunacağız’ dedi.

36 ay sürecek projede; 5 farklı bölgede kurulan ortaklıklar sayesinde ilk ve orta dereceli okullarda ‘Mavi Müfredat’ın geliştirilip uygulanması, belirlenen temalar doğrultusunda her okul için küçük ölçekli projelere başvurularak hibe alınması hedefleniyor. Konsorsiyumda Türkiye, İtalya, Fransa, Avusturya, İrlanda, Polonya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti, Estonya ve Romanya’dan 14 farklı kuruluş bulunurken, Türkiye’deki diğer ortaklar arasında Türk Deniz Araştırmaları Vakfı (TÜDAV) ve RKSOFT Bilgi Teknolojileri yer alıyor. .

YTÜ Davutpaşa Yerleşkesi Otağ-ı Hümayun’da düzenlenen lansmanla projenin detayları anlatıldı. YTÜ Rektörü Prof. Dr. Tamer Yılmaz ve KIYI Koordinatörü Doç. Dr. Afşin Yusuf Çetinkaya, Horizon Avrupa Programı Uluslararası Koordinatörü Dave Yıldırım, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) TEYDEP Lider Yardımcısı Dr. Hasan Selçuk Selek ve Perez CINEA Politika Sorumlusu Teresa Garcia katıldı.

‘SUYUN GELECEĞİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN BÜYÜK BİR PROJE BAŞLATTIK’

Tarihi bir gün yaşadıklarını ifade eden Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Tamer Yılmaz, ‘Yapılacak proje, onun liderliğinde Avrupa Birliği’nin Türkiye’ye, İstanbul’a, Yıldız Teknik Üniversitesi’ne ve Türk bilim insanlarına olan değerli güvenini gösteriyor. Bugün Avrupa Birliği’nin ve dünyanın geleceği olan denizlerin, okyanusların ve suyun geleceğinin korunması konusunda büyük bir projeye başladık. Sürdürülebilirlik ilkelerine inandığımız için bilim adamlarımız çok heyecanlı. Tüm müfredatlarımızı ve eylemlerimizi Birleşmiş Milletler’in (BM) 17. kalkınma hedefine göre planlıyor ve yönetiyoruz. Mavi müfredatla okyanuslarımızın ve sularımızın geleceğini kurtaracak, anaokulundan ilkokula kadar inecek bir bilinç ve farkındalık yaratacak bir müfredat oluşturuyoruz. Bu bilim insanlarımızdan, çevre mühendislerimizden, eğitimcilerimizden, psikologlarımızdan ve sosyologlarımızdan oluşuyor. Buna katkı sağlamanın mutluluğunu ve heyecanını yaşıyoruz.”

‘AVRUPA’YA BÜYÜK KATKI SAĞLAYACAĞIMIZI DÜŞÜNÜYORUZ’

Suyun önemine vurgu yapan Prof. Dr. Yılmaz, ‘Aleksandr Belyaev Su Adam’ adlı romanında ‘Karada nefes almak zorlaştığı için suya dalmak zorunda kalıyorum’ dedi. Motamot’un bu halinde sularımızı korumamız ve nefes alabilir hale getirmemiz gerekiyor. Orada büyük bir derinlik, büyük bir canlılık var. Su, gezegenin geleceği anlamına geliyor, dolayısıyla bu proje çok değerli ve bilim adamlarının da bu projede gözü var. Buradan ortaya çıkacak yaygın etki, bir tsunami gibi tüm Avrupa’ya ve dünyaya yayılacak. Baltık Denizi, Karadeniz, Akdeniz, Tuna Nehri ve Ren Nehri’ni içerir. Aslında bütün yollar İstanbul’a, Türk bilim adamlarının kapısına çıkıyor, bu da bizi mutlu ediyor. Buradan yaratacağımız bu bilim dalgasıyla Avrupa’ya büyük katkı sağlayacağımızı düşünüyoruz. sözlerini kullandı.

‘SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KONUSUNDA SUYUN ÖNEMİ VE FARKINDALIĞIN MÜFREDATLARA YERLEŞTİRİLMESİ GEREKİYOR’

Projenin en değerli çıktısının mavi müfredat olduğunu belirten Prof. Dr. Yılmaz, “Aslında bilim insanları bize okyanusun, suyun değerini ve korunmasına ilişkin teknik şeyleri gösteriyor. Bu konuda laboratuvar ve deneysel çalışmalar yürütmektedir. En büyük katma değer ise bu gezegenin gerçek sahibi olan mevcut anaokulu ve ilkokul öğrencilerine bunu yaymaktır. Çünkü bilinç ve farkındalık yaratmazsanız bu laboratuvar düzeyinde kalan bilgi ve bilim olur. Neden buna mavi müfredat diyoruz; çünkü k-12’de Milli Eğitim müfredatı var, Avrupa ülkeleri ve üniversitelerin müfredatı var ama müfredatta bu sürdürülebilirlik ne kadar? Bu konuda herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Yıldız Teknik Üniversitesi’nde olduğu gibi bazı bilinçli üniversiteler de müfredatlarını bu sürdürülebilirlik ilkelerine göre revize ediyor ancak Milli Eğitim düzeyinde hâlâ mavi müfredata ihtiyacımız var. Amacımız okyanusları, denizleri ve suyu nasıl bildiğimiz, bildiğimiz, hissettiğimiz ve onlara nasıl dokunduğumuz konusunda farkındalık yaratmaktır. Biz buna mavi müfredat diyoruz. Coğrafya, matematik ve fizik dersleri olduğu gibi suyun önemi ve sürdürülebilirlik bilinci de müfredatta yer almalıdır. Bunu oluşturup proje sonunda sunacağız.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu